معجزه خواص برنج قهوه‌ای در لاغری و دیابت + دستور پخت عالی

خواص برنج قهوه ای
همه ایرانی‌ها علاقه خاص به برنج دارند به طوری که برنج سفید عضو جدا نشدنی از رژیم غذایی افراد محسوب می‌شود.باید بدانید که دانه کامل برنج دارای چندین لایه است که اگر فقط یک لایه خارجی آن را برداریم، آنچه نامیده می‌شود، برنج قهوه‌ای است که خواص و مواد مغذی بسیاری نسبت به برنج سفید دارد. همراه ما باشید.

معجزه خواص برنج قهوه‌ای در لاغری و دیابت + دستور پخت عالی

برنج یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رژیم غذایی ما ایرانی‌ها است. اما بسیاری از افراد تا به حال در رابطه با برنج قهوه‌ای و خواص آن اطلاعات زیادی نداشته‌اند. اما باید بدانید که برنج قهوه‌ای با آنتی اکسیدان‌های قوی‌ که دارد می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها همچون کلسترول، فشار خون بالا، استرس، مشکلات پوستی و افسردگی را بهبود ببخشد. علاوه بر این موضوع این برنج بر روی عملکرد دستگاه گوارش، سیستم قلبی و عروقی، مغز و سیستم عصبی نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

در این مقاله قصد داریم شما را با برنج قهوه‌ای بیشتر آشنا کنیم و خاصیت این برنج را در مقابل برنج سفید بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

برنج قهوه ای
خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری و دیابت 

برنج قهوه ای چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برنج قهوه‌ای با برنج سفید متفاوت است اما باید بدانید که این برنج با برنج سفید هیچ تفاوتی ندارد اما خاصیت آن بسیار بیشتر از برنج سفید است.
هنگامی که دانه‌های برنج را از شالیزارها جدا می‌کنند به دلیل داشتن پوسته به آن‌ها شلتوک می‌گویند. تفاوت برنج قهوه‌ای با برنج سفید در شیوه جدا سازی این پوسته رویی است.
به طور کلی برنج قهوه‌ای دانه‌های تصفیه نشده و خالصی است که با از بین رفتن پوست اطراف اصلی برنج تولید می‌شود. این دانه‌ها مواد مغذی، سبوس‌ها و لایه‌های گیاهی را حفظ می‌کند و در مقایسه با برنج سفید به جویدن بیشتری نیاز دارند. علاوه بر این موضوع برنج قهوه‌‌ای خاصیت و بوی بیشتری دارد.

برنج قهوه ای چیست؟
برنج قهوه‌ای چیست؟

ارزش غذایی برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای علاوه بر آن که سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن همچون پروتئین و فیبر است منبعی عظیم از اسیدهای چرب است. در جدول زیر ارزش غذایی 100 گرم برنج قهوه‌ای را برای شما آورده‌ایم:

  • آب: 7027 گرم
  • پروتئین: 2.74 گرم
  • انرژی: 123 کالری
  • لیپید: 0/97 گرم
  • کربوهیدرات: 25/58 گرم
  • قند: 0/24 گرم
  • فیبر: 1/6 گرم
  • کلیسیم: 3 میلی گرم
  • نشاسته: 24/79 گرم
  • قند: 0/24 گرم
  • آهن: 0/56 گرم
  • پتاسیم: 86 میلی گرم
  • فسفر: 103 میلی گرم
  • زینک: 0/71 میلی گرم
  • سدیم: 4 میلی گرم

از دیگر مواد مغذی موجود در برنج قهوه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
اسیدهای آمینه، ویتامین‌ کا، اسیدهای چرب، ویتامین e، فولات، ویتامین b4، بتائین، ویتامین ب6، اسید پانتوتنیک، نیاسین، تیامین و ریبوفلاوین اشاره کرد.

برنج قهوه ای چیست؟
ارزش غذایی برنج قهوه‌ای

خواص سبوس برنج قهوه‌ای

بسیاری از خواص برنج قهوه‌ای در سبوس آن قرار گرفته است. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد برنج قهوه‌ای دارای پوسته بیرونی است که به دلیل وجود آن پوسته به این برنج، برنج قهوه‌ای می‌گویند. به دلیل آن که سبوس این برنج دست نخورده باقی می‌ماند بنابراین 80 درصد از ارزش غذایی برنج قهوه‌ای در سبوس آن ذخیره شده است. تنها عاملی که موجب شده برنج‌ قهوه‌ای به عنوان یک ماده مغذی شناخته شود سبوس آن است.
اگر قصد دارید از خواص سبوس برنج قهوه‌ای بیشتر بدانید باید گفت که 10 گرم سبوس تصفیه و فشرده شده برنج قهوه‌ای معادل موارد زیر است:

  • معادل 1 دانه بادام ویتامین دی دارد.
  • معادل 5/5 قاشق غذاخوری جو دوسر فیبر دارد.
  • معادل 6 قاشق غذا خوری کنجد ویتامین b6 دارد.
  • معادل 38 دانه بادام هندی منیزیم دارد.
  • معادل 2/5 قاشق غذاخوری کشمش پتاسیم دارد.
  • معادل 70 گرم اسفناج آهن دارد.
خواص سبوس برنج قهوه ای
خواص سبوس برنج قهوه‌ای

خواص برنج قهوه‌ای

در ادامه این مقاله خواص برنج قهوه‌ای را با هم یک به یک بررسی می‌کنیم:

1. کنترل دیابت با برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای برای افراد هیپرگلیسمی و دیابتی بسیار مفید است. به دلیل آن که شاخص گلایسمیک آن پایین و موجب کاهش مقاومت انسولین می‌شود. علاوه بر این موضوع برنج قهوه‌ای به تثبیت سطح قند خون در بدن نیز کمک می‌کند.

2. برنج قهوه‌ای برای لاغری

برنج قهوه‌ای برای افرادی که به دنبال مبارزه با چاقی هستند بسیار مفید است، زیرا این برنج حاوی منگنز است و به از بین بردن چربی‌های بدن نیز کمک می‌کند تغییراتی که در این رابطه انجام گرفته نشان داده‌اند که تمامی غلات مانند برنج قهوه‌ای تاثیر مثبتی بر روی بدن می‌گذارند و موجب کاهش شاخص توده بدنی و چربی می‌شوند علاوه بر این موضوع برنج قهوه‌ای رشد گلوتاتیون پروکسیداز، آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش می‌دهد و موجب بالا رفتن سطح کلسترول خوب در بدن افراد چاق می‌شود.

برنج قهوه ای برای لاغری
برنج قهوه‌ای برای لاغری

3. فعالیت آنتی اکسیدانی با مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که بدن را در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و سلول‌های بدن را در برابر آسیب‌های اکسیداسیون در زمان تولید انرژی نیز محافظت می‌کند. طبق تحقیقاتی که در ژورنال علوم پزشکی مالزی بر روی برنج قهوه‌ای و برنج سفید انجام گرفت نشان داده شد که برنج قهوه‌ای قابلیت این را دارد که از بروز بیماری‌های مختلف اکسادیاسیون مانند بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

4. جلوگیری از آلزایمر با مصرف برنج قهوه‌ای

طبق تحقیقات انجام گرفته در سال 2013 نشان داده شد که جوانه برنج قهوه‌ای برای جلوگیری از بیماری آلزایمر بسیار مفید است زیرا برنج قهوه‌ای حاوی مواد مفیدی است که از بروز آنزیم‌های مضر جلوگیری کرده و همچنین در نهایت موجب جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر می‌شود علاوه بر این موضوع برنج قهوه‌ای برای بسیاری از مشکلات مغزی از جمله فراموشی و جنون نیز مفید می‌باشد.

خواص برنج قهوه ای
جلوگیری از آلزایمر با مصرف برنج قهوه‌ای

5. افزایش سلامتی دستگاه گوارش با مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای اگر در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود می‌تواند بر روی سیستم گوارشی تاثیرات مثبتی بگذارد. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای به تنظیم عملکرد روده کمک کرده و همچنین موجب می‌شود تا شما برای مدت بیشتری سیر بمانید. طبق تحقیقاتی که بر روی برنج سفید و برنج قهوه‌ای انجام گرفته نشان داده شده است که سبوس برنج قهوه‌ای از جذب اسید و رطوبت جلوگیری می‌کند و در نهایت موجب حفظ بافت‌ها می‌شود. علاوه بر این موضوع فیبر موجود در برنج قهوه‌ای از بیماری‌های دیگری یبوست نیز جلوگیری می‌کند.

6. کاهش استرس در زنان شیرده با مصرف برنج قهوه‌ای

جوانه برنج‌ قهوه‌ای برای سلامت روانی مادران شیرده نیز مفید می‌باشد. طبق مطالعاتی که در مجله اروپایی تغذیه انجام شده، نشان می‌دهد که که برنج قهوه‌ای می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی زنان‌ شیرده بگذارد و موجب کاهش اختلالات روحی و خستگی و افسردگی شود علاوه بر این موضوع گفته شده که برنج قهوه‌ای در دوران شیردهی می‌تواند توانایی بدن را برای مقاومت در برابر استرس افزایش دهد.

خواص برنج قهوه ای
کاهش استرس در زنان شیرده با مصرف برنج قهوه‌ای

7. افزایش سلامت قلب با مصرف برنج قهوه‌ای

به دلیل آن که برنج‌ قهوه‌‌ای سرشار از سلنیوم است برای سلامت قلب بسیار مفید می‌باشد. برنج قهوه‌ای اگر به طور منظم مصرف شود به کاهش انسداد شریان‌ها به دلیل تجمع پلاک‌ها کمک می‌کند که این امر در نهایت موجب محافظت از قلب در برابر خطرات احتمالی، اختلالات قلبی مانند قند خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. طبق تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان داده شده که بافت‌های اطراف دانه برنج قهوه‌ای در برابر پروتئین درون ریز که نقش زیادی در برابر رشد فشار خون بالا دارد مقاومت می‌کند.

8. جلوگیری از سرطان با مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای برای جلوگیری از سرطان پستان، سرطان روده و سرطان خون بسیار مفید می‌باشد. این عامل هم به دلیل فیبر بالا و آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای است. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای به سرطان که برای بدن بسیار مضر است می‌چسبد و از چسبیدن سموم به دیواره روده جلوگیری می‌کند و در نهایت موجب از بین رفتن آن می‌شود.

9. کنترل سطح کلسترول خون با مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به دلیل آن که روغن طبیعی دارد برای حفظ سطح سالم کلسترول بسیار مفید می‌باشد. طبق تحقیقاتی که انجام گرفته نشان داده شده که این برنج دارای ویژگی‌های هیپوگلیسمیک می‌باشد بنابراین می‌تواند کلسترول را تنظیم کند. 

خواص برنج قهوه ای
کنترل سطح کلسترول با مصرف برنج قهوه‌ای

10. بهبود عملکرد سیستم عصبی با مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای برای عمکرد بهتر سیستم عصبی و مغز بسیار مفید است. این برنج به دلیل داشتن ویتامین b و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و منگنز قابلیت تسریع متابولیسم مغز را دارا می‌باشد. علاوه بر این موضوع مواد معدنی موجود در آن کلسیم در بدن را حفظ می‌کنند و به تنظیم ماهیچه و اعصاب نیز کمک می‌کند.

11. بهبود سلامت استخوان ها با مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به دلیل آن که سرشار از منیزیم است همراه با کلسیم ساختار فیزیکی برای استخوان‌ها را فراهم می‌کند بنابراین می‌توان گفت که برنج قهوه‌ای برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مفید می‌باشد. علاوه بر این موضوع برنج قهوه‌ای برای بیماری‌هایی همچون ورم مفاصل و پوکی استخوان مفید می‌باشد.

12. بهبود مشکل بی‌خوابی با مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به دلیل آن که منبع طبیعی هورمون خواب است برای درمان بی‌خوابی در افراد بسیار مفید می‌باشد. علاوه بر این موضوع این امر موجب بهبود کیفیت خواب و افزایش چرخه خواب نیز می‌شود.

خواص برنج قهوه ای
بهبود بی‌خوابی با مصرف برنج قهوه‌ای

طرز پخت برنج قهوه‌ای

طرز تهیه برنج قهوه‌ای همانند برنج سفید است با این تفاوت که خواص و فواید بیشتری نسبت به آن دارد.

مواد مورد نیاز:

  • برنج قهوه‌ای یک پیمانه
  • نمک و روغن به مقدار لازم
  • آب دو پیمانه

مرحله اول پخت برنج قهوه‌ای
در مرحله اول شما باید به دلیل آن که یک لایه سبوس برای برنج قرار دارد آن را به مدت چند ساعت قبل از پخت در آب بگذارید تا خیس بخورد تا فرآیند پخت بهتر انجام شود برای انجام این کار شما باید یک کاسه پر از آب کنید و داخل آن برنج را بریزید و به مدت یک ساعت صبر کنید.

مرحله دوم پخت برنج قهوه‌ای
بعد از گذشت یک ساعت برنج را چندین بار در آب بشویید. برای انجام این کار شما باید مقداری آب داخل کاسه بریزید و آب داخل آن را خالی کنید و این کار را چند بار دیگر هم تکرار کنید. اگر یک فنجان برنج تهیه کرده‌اید 2.5 لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و قابلمه را بر روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. هنگامی که آب جوش آمد کمی صبر کنید تا آب برنج کم کم روی حرارت بخار شود و در میان برنج‌ها هیچ آبی وجود نداشته باشد. پس از آن بر روی در قابلمه دمکنی بکشید و به مدت چهل دقیقه درب قابلمه را بگذارید تا برنج دم بکشد.

طرز پخت برنج قهوه ای
طرز پخت برنج قهوه‌ای

نکات مهم برای تهیه برنج قهوه‌ای

  • برنج قهوه‌ای را بهتر است که به صورت کته درست کنید زیرا در این صورت ویتامین‌ها و مواد مغذی آن از بین می‌رود.
  • اگر قصد دارید مقداری از برنج قهو‌ ای را نگه دارید و بعدا آن را دوباره مصرف کنید باید آن را داخل یخچال نگهداری کنید و برای مصرف تنها یک بار آن را گرم کنید.
  • نکته دیگری که در نظر باید داشته باشید این است که سبوس برنج قهوه‌ای باید حسابی نرم شود تا زیر دندان احساس نشود به همین دلیل باید آن را به صورت نرم و شفته بپزید زیرا برنج‌قهوه‌ای معمولا حالت نرمی دارد.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چرا باید برنج قهوه‌ای را به رژیم غذایی‌مان اضافه کنیم؟

    به علت خواص زیادی که برنج قهوه‌ای در قیاس با برنج سفید دارد، بهتر است که مصرف این برنج را حتما به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از جمله خواص برنج قهوه‌ای می‌توان به افزایش سلامت دستگاه گوارش، کنترل سطح کلسترول خون و افزایش سلامت قلب و عروق اشاره کرد.
  2. تفاوت برنج قهوه‌ای و برنج سفید در چیست؟

    تفاوت بین برنج سفید و برنج قهوه‌ای فقط در رنگ آن‌ها نیست. یک دانه کامل برنج دارای چندین لایه است. اگر فقط یک لایه خارجی آن را برداریم، آنچه می‌ماند برنج قهوه‌ای نامیده می‌شود که در اثر این فرایند، مواد مغذی موجود در برنج، به مقدار خیلی کم از بین می‌روند. پس در نتیجه خواص برنج قهوه‌ای و مواد مغذی در آن به نسبت برنج سفید بسیار بیشتر است.
  3. شیوه نگهداری از برنج قهوه‌ای چگونه است؟

    برنج قهوه‌ای به دلیل آن که روغن‌های طبیعی ضروری دارد اگر برای مدت زمانی طولانی آن را نگهداری کنید فاسد و کهنه می‌شود. بنابراین در زمان خرید این برنج حتما باید به تاریخ انقضای آن توجه کنید تا برنج را تازه‌تر مصرف کنید و از خواص آن بهره ببرید. باید بدانید که برنج قهوه‌ای خام را می‌توانید تا 6 ماه داخل ظرف در بسته در دمای اتاق نگهداری کنید.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی